Arketyp i Art

Är du en artist eller författare? Lär dig att marknadsföra ditt arbete, bygga din efter, och tjäna pengar medan du gör det!

by Skip Conover (Twitter: @skip_conover) Copyright 2010 Donald L. Conover Translation by Google Translate ®

Original English and Many more Languages

För att förstå när den här bloggen är på väg, måste du känna till definitionen av “arketyp” i Jungs psykologi.

Har du någonsin undrat varför det är att en del konst kan ta dig till tårar, medan några är helt enkelt tråkigt? Hemligheten ligger i makt arketyper konstnären använder, oavsett om han / hon vet att hon gör det.

Har du någonsin undrat varför Tarot är så envist populärt, och någon form av det har pågått i tusentals år? Hemligheten ligger i makt arketyp. Det är inget särskilt mystiska eller “magiska” om detta, förutom att vara en god Tarot läsare måste du åtminstone intuitivt förstå arketyper. Jag kan skriva ett auditorium med 1.000 personer närvarande. Så länge alla ger mig hellre fria än fälla som Tarot kan fungera och kan vara korrekt, kan jag kasta tarotkort över scenen (utan någon särskild layout) och gör en läsning. Alla i rummet kommer att tro att jag gjorde läsa särskilt för dem. Anledningen är att Tarot bygger på några av de mest grundläggande arketyper i vårt undermedvetna, som “mamma” “Fader” “Teacher” “Wise Old Man” etc. När jag gör min läsning, det undermedvetna var och en av mina lyssnare kommer att röra vissa saker som jag säger och bortse från resten. Astrologi fungerar på samma sätt. Du kan läsa ditt horoskop i tidningen dag ut och dag in. Ni minns gånger astrologen fick förutsägelse rätt, och glömma de där han / hon hade fel. Så är det med min Tarot publik. Alla kommer att “höra” en annan behandling, en särskilt utformad för dem, eftersom deras undermedvetna kommer att spärren på några av mina synpunkter och bortse från resten. I min läsning av korten strödda över scenen, objektet för Tarot läsaren är att bara ge en tillräcklig behandling så att alla ska ansluta till den. Det tar inte så mycket.

Så är det med konst, om det är skrivet, målade, skulpterade eller något annat. Det är den berömda foto av katolska nunnor och peka upp mot statyn “David“. Bildtexten lyder: “Jag vet inte vad det är, men jag vet vad jag vill!” Michelangelos anda är ju odödlig – han talar till oss genom mer än 500 år. Michelangelo griper oss på undermedveten nivå och vibration oss till våra grunder! Detsamma kan sägas om “Afrodite från Rhodos.” Dessa konstnärer skaka oss till vår stiftelser! Vad är det som orsakar denna reaktion. Det är helt enkelt att de har aktiverat arketyper för man och kvinna i sina mest grundläggande nivån.

Konsten behöver inte vara en identifierbar person heller! Jackson Pollock förstod att hans “dropp” målningar. I sina senare verk, försökte Pollock avsiktligt för att undvika en bild som är igenkännliga. Och ändå har jag deltagit i en utställning av de största moderna konstnärer genom tiderna vid Boston Museum of Art, och jag fann att Pollocks verk flyttade mig mycket mer än någon annan. Det förde mig till tårar! Det tilltalar min undermedvetna på ett sätt jag inte kan beskriva utöver dessa magra ord.

En annan bit i samma utställning flyttade också mig. Det var ett enkelt träbord och stolar, men avrättades på något i stil med tio gånger normal storlek. Det konsumeras en hela rummet. När du gick in, gick du omedelbart under bordet, med stolar runt dig. Jag skickades omedelbart till de känslor jag hade som en 2 eller 3 år gammalt barn, gång under mina föräldrars bord. Denna pjäs “constellated” urtypen för barndomen.

Denna blogg är kulmen på 15 år av oberoende studie av Jungs psykologi. Jag har ingen examen eller någon verklig officiell bevis för vad jag kommer att berätta i denna blogg. Jag är en konstnär i en mängd olika medier, inklusive färg, skulptur, affärer och skriva. Men jag har gjort mitt liv för hela min karriär, bortsett från 3 års aktiv tjänst i US Marine Corps, som författare. Detta är mina egna iakttagelser om vad jag anser vara sant. Du kan ta dem eller lämna dem som du vill! Men, om du är en konstnär i alla medier, skulle du göra klokt i att lyssna vad jag säger. Din försörjning kan bero på det!

About Skip Conover

Skip Conover is an International Executive, Author, and Painter.
This entry was posted in Archetype, Art, Jungian Psychology, Successful Art and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

